Na placu budowy łódzkiego tunelu średnicowego rozwiązano dużą część problemów, które wcześniej wstrzymywały postęp inwestycji. Wybrano technologię wzmacniania fundamentów kamienic i rozpoczęto jej stosowanie. Inwestor i wykonawca osiągnęli częściowe porozumienie w sprawie waloryzacji. Wkrótce nastąpi ponowne uruchomienie większej tarczy i rozpoczęcie kolejnego etapu budowy przystanku Łódź Centrum – wynika z informacji przekazywanych przez PKP PLK i łódzki Urząd Miasta.
Jak informuje PKP PLK, trwa wzmacnianie gruntu pod kamienicami na trasie przebiegu tarczy. Niepewność co do wyboru konkretnej technologii – oraz ewentualnych wyburzeń – była poprzednio
jednym z czynników, które wstrzymywały prace. Ostatecznie zdecydowano się na iniekcje kompensacyjne. – Polegają [one] na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego w celu wypełnienia pustek, wzmocnienia i stabilizacji podłoża oraz zminimalizowania wpływu drążenia TBM na budynki – wyjaśnia w komunikacie zarządca infrastruktury. Jak zapewnia, decyzję podjęto w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców.
Tymczasowe wyprowadzki – na wszelki wypadek
Po zakończeniu iniekcji w rejonie ul. Mielczarskiego (o jej przebudowie, realizowanej niezależnie przez miasto,
pisaliśmy niedawno) większa tarcza TBM będzie mogła po długiej przerwie wznowić pracę. Ma to nastąpić ok. 15 sierpnia. Pierwszy nowo wydrążony odcinek będzie liczył 106 m. – Zdobyte w ten sposób doświadczenie pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań dla dalszego drążenia tunelu przez dużą TBM w kierunku Łodzi Fabrycznej – deklaruje PKP PLK. Efektem wprowadzonych zmian ma być też „optymalizacja środków i nakładów”.
Zarządca infrastruktury informuje też o opracowaniu harmonogramu uprzedzania mieszkańców budynków, pod którymi będzie przechodziła maszyna, o terminach tymczasowej przeprowadzki do hoteli. Ogólne informacje mają być przekazywane zainteresowanym z wyprzedzeniem ok. 2 miesięcy, a dokładniejsze – na 10 dni przed terminem.
Waloryzacja – PLK i PBDiM bliżej porozumienia
Inwestor przekazał też nieco konkretów dotyczących waloryzacji, o którą przez długi czas toczył się
spór z PBDiM Mińsk Mazowiecki. – W ramach waloryzacji przekazano już wykonawcy 11,6 mln zł oraz podpisano aneks waloryzacyjny na 31,7 mln zł. Kontynuowane są rozmowy dotyczące urealnienia wartości kolejnych robót – twierdzi PKP PLK. Przypomnijmy: roszczenia wykonawcy jeszcze w maju wynosiły ok. 300 mln zł. Oprócz tego wypłacono wartą 160 mln z zaliczkę, spłacaną zgodnie z zapisami kontraktu.
Tymczasem 31 sierpnia
[aktualizacja: w nocy z 2 na 3 września] ma zostać zamknięte jedno z najważniejszych skrzyżowań w centrum Łodzi: al. Kościuszki – Zachodnia – Zielona. Przestanie istnieć możliwość przejazdu samochodem w jedynej zachowanej dotąd relacji – z południa na północ i z powrotem. Przez cały czas – jak zapewnia Urząd Miasta Łodzi – po arterii będą jednak kursowały tramwaje, wykorzystując tymczasowe tory objazdowe wybudowane już po zamknięciu skrzyżowania. Dla kierowców ma zostać ponownie otwarta równoległa ul. Wólczańska. Powstaną też dodatkowe przystanki tramwajowe na al. Kościuszki przy ul. 6 Sierpnia – zastąpią one te przy Zielonej, które na czas kolejnego etapu kolejowej inwestycji zostaną wyłączone z ruchu. Całości dopełni specjalny przejazd przez torowisko dla potrzeb m. in. autobusów nocnych.
– Termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 r., a odbiory końcowe i uruchomienie ruchu pociągów w 2025 r. – potwierdza wcześniejsze ustalenia PKP PLK. Zastrzega jednak, że tempo prac zależy od przygotowań do przejścia dużej tarczy TBM pod centrum miasta. Mniejsza maszyna kontynuuje tymczasem drążenie
jednotorowej nitki tunelu tunelu w stronę stacji Łódź Żabieniec. Jej ukończenie zaplanowano na czwarty kwartał bieżącego roku.